
Part 7: Media panel

The changing media landscape 
in an election campaign

Brian McNair
Queensland University of Technology
5 August 2013

This election will be one of the most interesting and unpre-

dictable in Australia’s history, and also one of the most impor-

tant. Two very different approaches to meeting the challenges of

the Asian century are on offer, each with different winners and

losers both at home and abroad. And just when it seemed that

the result was going to be a foregone conclusion, with Julia

Gillard leading a dysfunctional ALP into electoral oblivion for a

generation, now there are two credible candidates for prime

minister leading two credible parties.

Regardless of the bizarre circumstances which brought

Kevin Rudd back from the political deadzone — and no western

democracy has ever shown such casual brutality to its elected

national leaders as was inflicted on Rudd in 2010 and Gillard in

2013 — his re-emergence was a game changer, and no pollster

can now reliably call the result.

That may change, but as of now, and the launch of this panel

— set up to monitor and comment on the media campaign as it

unfolds — both main parties are genuinely competitive. For that

reason, the campaign will be aggressive and intense. Most

campaigns are, but given the tight polling numbers and the

personal animosity that seems to fuel the respective leaderships as

they compete to be seen to be tougher than each other on asylum

policy, more competent on economic policy, more or less

281



282

The Story of the 2013 Election

ambitious on education, disability support and broadband roll

out, the 2013 campaign looks set to be a corker. Bad-tempered,

coldly calculating, tricksy — and wonderfully entertaining.

The Conversation’s media panel will aim to capture those

qualities, as well as taking a detached, non-partisan look at the

substance of the campaigns as they evolve day to day, week to

week. It will analyse the communicative strategies being

employed to sell the competing programs to what is, by most

accounts, a somewhat disillusioned and cynical electorate.

The focus of  contributors will be on the established,

mainstream media, for the simple reason that these remain the

key points of entry for citizens who wish to be informed about

Australian politics.

Social media will be more prominent in this campaign than

ever before, used round the clock by the parties to organise and

disseminate their messages, and by citizens to share and debate

those messages. There exists a vast online commentariat of

bloggers, tweeters, Facebookers and Youtubers who comprise a

parallel public sphere running alongside the “big media” of the

mainstream.

Increasingly, new and old media intersect, or collide, as they

compete to set agendas and blow the whistle on each other’s

inaccuracies and flaws. In the future, social network and internet

sources may come to dominate media coverage of political

campaigns; their speed, ubiquity and decentralised nature endow-

ing the citizen, or the amateur observer, with an unprecedented

degree of access to the consumption and production of meaning-

ful public discourse about politics.

But we are not there yet. In 2013, the key media of influence

on the Australian people as they set about choosing their next

government will be those with which they are familiar, and which,

even as they decline in reach over time, retain the greatest degree

of credibility as information sources. Even the 24-hour news

channels of ABC and Sky command audiences of magnitudes



283

Media panel

smaller than the mainstream outlets — free-to-air TV and radio

news bulletins, prime time current affairs, mass circulation

newspapers.

Work by Melbourne University’s Sally Young and others

showed that in the 2010 election, online channels and networks

were used by relatively few of the Australian population to read

and talk about politics, and certainly not by the great mass of

“ordinary” citizens. Legacy media, staffed by professionals and

resourced to a level deemed necessary for what we might call

“quality” political journalism —  although that resourcing is at

risk as never before in the emerging business models of News,

Fairfax and their mainstream competitors — are the main source

of news for most of the people, most of the time. It may be that

in 2013 Australia will have its Nate Silver moment, in which an

online upstart proves the traditional punditocracy to be full of

bluster and hyperbole, as he or she correctly calls the electoral

outcome on the basis of publicly available stats.

For now, however, the mainstream media and their army of

commentators, reporters and analysts will be the first port of call

for most Australians as they seek to follow the campaign’s twists

and turns. This panel will act as a kind of filter on the coverage,

sifting and sorting for trends, patterns and features of potential

significance to the outcome.

Where is the scrutiny of “the 
greatest moral challenge of our time”?

David Holmes1 and Brad Farrant2

1Monash University and 2University of Western Australia
14 August 2013

As previously observed on this blog, the greatest area of neglect in

the mainstream media’s coverage of the election is climate change.



284

The most coverage it has had was during Sunday evening’s

debate between Rudd and Abbott, where just over 10% of the

time was allocated to climate policy. Even then the quality of the

climate change policy debate left a lot to be desired.

The importance of policies to prevent dangerous climate

change has not been reflected in either the tabloids or the broad-

sheets.

A Factiva search on all articles of the past week (commenc-

ing on day one of the election campaign) in the Australian press

specifically dealing with “climate policy”, “carbon pricing” and

“carbon tax”, has returned only seven articles. All of these articles

are from News Corp and Fairfax newspapers.

The Australian Financial Review got off to a reasonable start

with the most detailed comparison of the climate change policies

put forward by Labor and the Coalition. However, this analysis

failed to include the Greens’ climate policies. The same day, the

Sydney Morning Herald also had a snapshot summary of the two

major parties and Greens climate policies. But since that, there

has been scant coverage in the Fairfax press.

The Australian has had three articles: one looked at carbon

policy from the standpoint of business modelling, and another at

an ETS as an impost on the economy, which turns on climate

change denial. On August 12, The Australian published an article

by Queensland Nationals senator Ron Broswell, also on why an

ETS could hurt Australia. The Herald Sun also had an article on

why the carbon tax had to go, as it was hurting business.

Of course, beyond the fact that these papers take different

sides regarding carbon policy, none have actually linked the

policies of either of the parties to the reality of climate change.

Even the economic arguments are without rigour. No-one is

taking Rudd to task over his climate backflip from when he was

last in power. What is also missing is any discussion of the

economic cost to the global economy of not taking action, the

impacts of climate change already being experienced by people

The Story of the 2013 Election



285

around the world, or our ethical obligations as a wealthy high-

polluting nation.

As Andrew Glikson has pointed out, with only 0.3% of global

population, Australia emits 1.8% of global greenhouse gases and

our plans to quadruple coal exports over the next 10 years will put

Australia’s greenhouse gas emissions on par with Middle East oil.

Sex, gaffes and tits: Is the media
dumbing down the debate?

Joseph Fernandez
Curtin University
16 August 2013

Almost a fortnight into the federal election campaign some are

despairing about the superficiality of the overall debate. One

could be forgiven for viewing the media focus as being gaffe-

driven and tittle tattle-centric.

One Nation Stephanie Banister’s alleged misspeak on

“haram”, Jews and Jesus went viral and evoked media castigation

locally and abroad in spite of her claim that she was the victim of

bad editing. Singapore’s Straits Times reported the story under the

headline “Australia’s Sarah Palin quits election race after Islam

gaffe”.

The Liberal Party’s Jaymes Diaz was among the first cabs off

the gaffe rank, making the global stage when he referred to the

Coalition’s six-point plan to stop the boats. Despite saying he “can

run through all the details of the points”, he was unable to go

beyond saying the plan was to “stop the boats”.

For three days in a row, the national broadsheet The

Australian had stories with all or some of the words “sex”, “sex

appeal” and “tits”, and images to boot, on the front page.

Media panel



286

Opposition leader Tony Abbott made generous contribu-

tions to the campaign gaffe store with his “suppository”

malapropism and remarks on candidate Fiona Scott’s “sex

appeal”. The media reported his “fashion of the moment” remark

as being in reference to gay marriage, although Mr Abbott

claimed it was a more general reference to social change.

The AusVotes 2013 blog, styled as aiming “to provide the

observations, analysis and opinion that are missing in the tradi-

tional media’s coverage of the election”, noted:

The media train will continue to blandly report what is
being said by the candidates, looking for amusing
gaffes and the like, while actual news is left unreported
and actual people are excluded. This is why our media
coverage of this election will be as trivial, self-serving
and narrow as it ever was in previous elections. All
spin, all press release, little substance.

Although it is hyped, therein lies part of the explanation for the

mainstream media campaign coverage menu.

Another explanation lies in newsmakers’ acute awareness of

the “news-as-entertainment” imperative. Sally White, the author

of a well-known introductory journalism text has noted:

The bizarre, the quirky and the novel are important
elements in any newspaper or news bulletin.
Happenings that deviate from the expected have high
news value. Their unexpectedness makes them more
dramatic and more apt to be talked about.… Odd
news fulfils the essential entertainment function for
the news media.… It helps balance relevant, more
significant news with a little lightness.

Prominent media academic Professor John Hartley has noted

that the newsmakers are “of course aware of the quality of ‘news-

as-entertainment’”.

It would be an exaggeration to say that the entertainment

imperative in the news, which some are complaining about, is

allowing the politicians to evade scrutiny of their policy promises

in the current election campaign.

The Story of the 2013 Election



287

We have access to an unprecedented supply of quality analy-

sis from a multitude of well-qualified and experienced commen-

tators speaking through a variety of outlets. The higher up the

professional pecking order they go, the more well endowed they

are to cut through the orchestration, spin and obfuscation that

has come to characterise modern election campaigns.

The protracted campaign period accompanying a long

period of political animation has produced an acute climate of

disengagement among voters. Unusualness, conflict, antagonism

and tension are age-old news elements that gain their legitimacy

from the institutionalised, continuing and repetitive nature of

politics and governance.

It should not surprise that the politicians and the media feel

the need to employ more pronounced shock, awe and aberration

tactics to be noticed or to take the heat off their own foibles.

Deeper debates beckon on the broader issues underpinning

the gaffes, but an intense election campaign is an infertile

environment for enlightened discussion on these matters.

Commercial TV, Murdoch 
and censorship

Denis Muller
University of Melbourne
4 September 2013

Such an irony: the commercial television channels, which ran a

landmark free-speech case in the High Court to protect their

advertising revenue during election campaigns, have now

censored an advertisement criticising the coverage of the election

by Rupert Murdoch’s newspapers.

The ad, by the campaigning group Get Up Australia, shows a

man opening a copy of Murdoch’s Brisbane Courier-Mail. The

Media panel



288

front page has a picture of Kevin Rudd’s face and a big headline

quoting Tony Abbott: “Does this guy ever shut up?”

The man says to the camera:

It was great when you could pick up a paper and get
— well, news. Recently the Courier-Mail and the Daily
Tele and have been using their front pages to run a
political campaign instead.

Their owner, US billionaire Rupert Murdoch, has an
agenda to get rid of our current PM. Fair enough. We
all have an opinion. But political bias dressed up as
news is — well, misleading crap.

At this point, the man squats down, scoops some dog poo onto

the paper and drops it into a wheelie bin, saying: “Thanks

Rupert, but Australians can choose their own government.”

Channel Seven refused to run the ad, reportedly on the

grounds that it was “distasteful” and “potentially offensive”.

Channel Ten, of which Mr Murdoch’s son Lachlan is chairman,

gave no reason, and Channel Nine, which initially ran the ad for

four days, withdrew it, saying there had been a “coding error”.

Fairfax Media refused to run the ad for money, but ran it

uncensored as a video in its news coverage. The ABC also ran it

in its online news service.

There is a lot of confusion in the media about the difference

between editing and censorship. The key test always is motive:

why was this published or not published?

There are proper motives — sparing the community

genuinely distressing, sickening or grossly offensive material, for

example — and there are improper motives — not wishing to

offend rich and powerful interests, for example.

Channel Seven claims to be protecting its viewers from

“distasteful” or “potentially offensive” material. Neither Channel

Ten nor Channel Nine have given a motive.

Given the pallid nature of the so-called “potentially offen-

sive” material — scooping dog poo on to a newspaper — it is

The Story of the 2013 Election



289

difficult to accept Channel Seven’s motive as the real one, unless

by “potentially offensive” they mean to Mr Murdoch.

In the absence of any stated motive from the other channels,

it is open to conclude that their motive was likewise an improper

one: to avoid offending a rich and powerful interest.

Where in all this is their defence of free speech, so evident

when their advertising revenue was threatened by restrictions on

television election advertising in the early 1990s?

The federal Labor government of the day had passed a law

placing limits on television advertising during election campaigns

in order to prevent the development in Australia of the extreme

fund-raising pressures on political parties that so disfigures the

American electoral process.

In what became known as the “TV ad bans” case of 1992, the

commercial television industry successfully challenged the law in

the High Court. The industry argued that it amounted to an

abridgment of what they said was an implicit right in the

Constitution to freedom of political speech.

This was the start of a series of what came to be known as

the “free speech” cases in the High Court, culminating in 1997 in

settled recognition by the court of an implied right to freedom of

communication on matters of government and politics.

This principle was subsequently absorbed into Australia’s

defamation laws as an important additional defence to actions for

defamation, when those laws were made uniform in 2006.

How ironic then that for what is obviously an improper

motive, the commercial television stations are now exercising

their market power to censor material of the very kind they

fought so strenuously to protect 20 years ago.

Get Up! Australia says it will take the matter to the

Australian Competition and Consumer Commission, alleging

misuse of market power.

Media panel



290

News Corp: It’s not a conspiracy …
it’s just business

David Holmes
Monash University
5 September 2013

An editorial in yesterday’s Australian entitled “Independent and

Irrelevant” was the latest in a trilogy where it has attacked just

about every conceivable competitor to News Corp’s operations in

Australia for being biased.

It follows an Oz story of  “a private experiment” by a

“technologist”, who found that:

… headlines for election stories on websites published
by The Guardian’s Australian arm and Fairfax Media
are more biased than those of News Corporation sites.

But the story fails to mention that the survey methodology is

based on a self-selecting poll, where the researcher had to add a

note to rectify a serious flaw:

Because IP addresses are recorded with rankings, I
have already noticed some interesting geographical
trends. I would also suggest if you work for a publisher
you should not be submitting 187 rankings in a row
with the same bias (but thanks for caring so much).

Would it be hazardous to guess which news organisation might

be spamming the results?

Yesterday’s editorial made no mention of the poll, looking

instead for the root causes of “bias”. It argued that news organisa-

tions that “depend on other people’s money” — the ABC, SBS

and now even The Conversation — call themselves “indepen-

dent” but actually have no accountability to their audience:

Independent journalists are answerable only to
themselves … private sector media companies are
ultimately answerable only to the paying customer.

The Story of the 2013 Election



291

And of these private sector media, The Guardian is pilloried as a

parasite on its “loss-making UK parent”, while the Sydney

Morning Herald and The Age are accused of having failed their

customers as their “survival is perilous”. So, who really is left

standing out of all of this? Only the company that has dominated

the newspaper landscape in this country for decades largely

through the sales of its dog-whistle tabloids.

But there is more. The editorial lauds The Australian itself as

being the only true source of independent journalism because it

identifies itself as the reverse of the self-proclaimed left-wing

“independent journalist”, that “it is immune from group think”

and “free of political prejudice”. Its obligation to its customers

“prevents a paper like The Australian straying too far from centre

ground” where the “true mark of its independence is the quality

of (its) journalism”!

The work of a great many fine journalists at the Oz is

betrayed by this editorial, which does not even pass the most

rudimentary analysis. One only has to look at The Australian’s

own poor readership figures, the fact that it has been running at

a loss for many years, has by its own admission been acting

editorially as an unabashed megaphone for the Right, and which

has been accused of excessive groupthink by former staffers.

This begs the question: why is it bothering with such edito-

rials at all? Does the Oz feel it has to defend the entire News

stable for its Col Allan-led political assassination of Labor? Does

it sense that Abbott is already in the Lodge and with the LNP in

its pocket, it can hit out at every news source capable of critical

and objective journalism?

Of course, with a debt still to be called in, News might well

be in the box seat for future media reforms. More aggressively

than Fairfax, News continues to entice customers online, but

with its news behind paywalls, its main competitors become

independent but free news services, no matter how small, such as

The Conversation, or the ABC with its vast resources of multi-

media news delivery.

Media panel



292

As Bernard Keane and Glenn Dyer have argued, we can

expect to see The Australian ramp up its attacks on the ABC (and

doubtless The Guardian and The Conversation) as being biased

“group thinkers” who are dumping news that rips readers away

from News Corp websites. Fairfax is also in the sights here, as it

has made online-only newspaper forays into the Brisbane and

Perth markets. So, in calling in that debt from Abbott, would a

reform to speed up a takeover of Fairfax be too much to ask?

On the very first night of this election campaign, many

might have overlooked an interesting exchange on Q&A. In a

perfect display of “our enemies talking to our friends” as John

Howard once described the ABC, host Tony Jones asked former

Howard chief of staff Grahame Morris: “What do you think Col

Allan [who Jones also described as Murdoch’s ‘headkicker’] is out

here to do?” Morris replied:

I have heard all these conspiracies that he is out here
to run election campaigns … I suspect Rupert has
actually said [to Col Allan] … my long time enemy
the Fairfax organisation is in trouble and I want to
make sure that the Telegraph and others are strong in
this period in which The Age, the SMH and Financial
Review may be in trouble … Col Allan is the man I
would send out to have a fight like that.

Morris’ prediction about the trouble Fairfax is in were confirmed

when its annual results were published on August 22, with

revenue and profit both down from the previous year.

What might be construed as Morris’ feeble attempt to defend

News Corp’s now notorious tabloid front pages may well have

pointed to the real agenda behind Allan’s sabbatical in Australia.

Only two days after Q&A on August 7, the Oz ran an

extraordinary editorial attack on The Age, which Nick Leys

revealed was written by Chris Mitchell. It jumps to the defence of

the Telegraph’s “Kick This Mob Out” edition by holding The Age

in contempt for targeting a newspaper “to argue against the re-

election of a Labor government”.

The Story of the 2013 Election



293

Well, the Tele didn’t really have an argument so much as a

stunt, but The Age is castigated as having outdone Jehovah’s

Witness publications that are much more “fair-minded, liberal

delights”, because The Age (along with the Financial Review)

itself ran a front page editorial against re-electing Labor, albeit

with an argument running through it.

The Age is outdone by Watchtower — but also by the Tele,

which “understands its readers, unlike The Age, which has long

held the general public in contempt; its puritanical intolerance

has turned it into an opponent of free speech”. It is no wonder

that “The Age is a less substantial publication than it once was. Its

shrinking dimensions, shrinking readership and shrinking

relevance have taken their toll”.

So where could we find a News Corp-linked document that

really calls in Abbott’s debt to Murdoch, and a way for Murdoch

to do to Fairfax economically what the editorials are doing

ideologically? Well, perhaps a good place to start is the Institute

for Public Affairs’ wishlist for radical conservative reform. It’s not

easy to find on their website, as it is titled “Be Like Gough”, an

appeal to Abbott to be as radical a conservative as Gough

Whitlam was radical on the Left.

It is not evident whether the majority owner of Fairfax, Gina

Rinehart, who sat next to Murdoch at the 70th anniversary dinner

to mark the co-founding of the IPA, had any input. But the 75-

point list is a chocolate box for mining and media magnates alike.

Among the best picks are:

27. Eliminate media ownership restrictions.

14. Abolish the Australian Communications and
Media Authority (ACMA).

15. Eliminate laws that require radio and television
broadcasters to be “balanced”.

43. Repeal the mining tax.

50. Break up the ABC and put out to tender each
individual function.

51. Privatise SBS.

Media panel



294

There are many other reforms even more radical than these. But

Abbott will doubtless need to listen to his own party and keep his

distance from the IPA if he is to remain a paid-up member. Even

Big Oil companies like Shell and ExxonMobil have recently had

to withdraw their support from the wealthy private think-tank,

as it is only a matter of time before the IPA’s aggressive denial of

climate change could damage their ability to one day defend

themselves for their role in global warming.

The Story of the 2013 Election


